Symposium ‘Patiënt & zorgverlener: piloot & co-piloot?’

Dinsdag 1 oktober 2019 van 14-17u30 @ Auditorium Brouwer, Brussels Health Campus

In de zorg is de kwaliteit van de interpersoonlijke relatie tussen patiënt en zorgverlener essentieel. Wat zijn vandaag de kenmerken van een kwalitatieve relatie voor optimale zorg? Tien experten geven tijdens het symposium 'Patiënt & zorgverlener: piloot & co-piloot?' hun visie rond de relatie patiënt-zorgverlener op dinsdag 1 oktober 2019 tussen 14u en 17u30 in het auditorium Brouwer van de faculteit Geneeskunde en Farmacie van de VUB op de Brussels Health Campus in Jette.

Patiënten, zorgverleners en het zorgsysteem veranderen. Welke invloed hebben die veranderingen op de relatie patiënt-zorgverlener? Het symposium biedt denkstof aan zowel patiënten, patiëntenverenigingen als artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners. Een patiënt hoort vandaag een partner te zijn in zijn zorgproces, maar waar staat dat voor? Hoe communiceren patiënt en zorgverlener best met elkaar? Welke verwachtingen, rechten en plichten hebben ze tegenover elkaar? Wat betekent ‘patient empowerment’? Deze en nog vele andere vragen komen aan bod.

De sprekers

Tijdens het symposium komen 10 sprekers aan het woord die actief zijn binnen het domein van de zorgverlening. Ze worden ingeleid door twee animatoren: Gertjie Brijssinck en Lode Verreyen. Gertjie is een patiënt die een dubbele borstamputatie en dubbele borstreconstructie heeft gekregen. Lode is kinesitherapeut maar ook ervaren lesgever in patiënt- en zorgverlenercommunicatie en bestuurslid bij EACH (European Association for Communication in Health).

Aan het woord komen:

• Edgard Eeckman, PhD, communicatiemanager UZ Brussel en aangesloten bij de VUB-onderzoeksgroep CEMESO
  • prof. dr. Maarten Moens, neurochirurg UZ Brussel
  • prof. Fabienne Dobbels, Academisch Centrum voor Verpleeg-en Vroedkunde/accentVV (KULeuven)
  • Ilse Weeghmans, directeur Vlaams Patiëntenplatform
  • Melissa Horlait, PhD, postdoctoraal onderzoeker bij de VUB-onderzoeksgroep (Organisation, Policy & Social Inequalities in Healthcare)
  • prof. dr. Peter Pype, huisarts en  actief binnen het departement Huisartsgeneeskunde UGent
  • prof. Koen Pardon, binnen opleiding geneeskunde van de VUB-Faculteit Geneeskunde en Farmacie verantwoordelijk voor de opleiding communicatie
  • prof. dr. Wim Distelmans, oncoloog UZ Brussel en voorvechter van het zelfbeschikkingsrecht van de patiënt
  • prof. dr. Yvonne Denier, docent ethiek aan het Interfacultair Centrum voor Biomedische Ethiek en Recht KULeuven
  • Marc Herremans, oprichter van ‘To walk again Foundation'

Accordeoniste Anne Niepold en zangeres Aline Janssens zorgen samen voor een muzikaal intermezzo.

Prof. Peter in’t Veld (decaan VUB-faculteit Geneeskunde en Farmacie) leidt in en prof. dr. Marc Noppen (CEO UZ Brussel) sluit af.

Praktisch

Het initiatief voor het symposium komt van het UZ Brussel en de faculteit Geneeskunde van de Vrije Universiteit Brussel en wordt ondersteund door Zorgnet-Icuro, VOKA Health Community, European Association for Communication in Health en Kortom.

Het symposium vindt plaats in auditorium Brouwer van de VUB-faculteit Geneeskunde, Laarbeeklaan 103, 1090 Jette.

Meer informatie en inschrijven kan via www.patient-zorgverlener.be.

Edgard Eeckman

Woordvoerder, UZ Brussel