Locoregionaal klinisch netwerk Curoz van A.S.Z., OLV Ziekenhuis, AZ Sint-Maria Halle en UZ Brussel erkend door de Vlaamse overheid

Het ziekenhuisnetwerk Curoz, dat in januari 2021 officieel werd opgericht door de verschillende partners, ontving het formele besluit tot erkenning van het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid. Het ziekenhuisnetwerk Curoz omvat A.S.Z. (Aalst – Geraardsbergen – Wetteren), OLV Ziekenhuis (Aalst – Asse – Ninove), AZ Sint-Maria (Halle) en UZ Brussel (Jette).

Ziekenhuisnetwerk officieel erkend door het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid ​

Met het besluit tot erkenning van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid kan het ziekenhuisnetwerk Curoz nu ook formeel uit de startblokken schieten. Curoz bestaat uit A.S.Z. (Aalst – Geraardsbergen – Wetteren), OLV Ziekenhuis (Aalst – Asse – Ninove), AZ Sint-Maria (Halle) en UZ Brussel (Jette).De samenwerking van de ziekenhuizen past binnen het gezondheidsbeleid van de overheid, waarbij ziekenhuizen worden gevraagd om meer samen te werken en het zorgaanbod beter af te stemmen op de vraag.

Mevr. Katlyn Colman, Algemeen Directeur ASZ: “Met dit netwerk kunnen we nog beter hoogtechnologische zorg aan bieden in de regio, gecombineerd met een solide nabij basisaanbod in elk ziekenhuis."
Dhr. Peter Verhulst, CEO OLV Aalst: "De samenwerking waarborgt toegankelijke en kwaliteitsvolle zorg voor iedere bewoner uit de regio. Bovendien zal door de schaalgrootte van het netwerk hoogtechnologische en innovatieve supraregionale zorg verankerd kunnen worden."
Dhr. Axel Kerkhofs, Algemeen Directeur AZ Sint-Maria: "Het ziekenhuisnetwerk Curoz heeft, vanuit de sterktes van elke partner, de mogelijkheid om via een intense samenwerking een nog meer kwaliteitsvolle en warme zorg aan te bieden die tegemoetkomt aan de actuele en toekomstige noden van de patiënten in onze regio."
Prof. dr. Marc Noppen, CEO UZ Brussel: “We zijn blij met de officiële erkenning van het locoregionaal ziekenhuisnetwerk Curoz. Met deze erkenning is het samenwerkingsverband nu officieel. Het doel van dit netwerk is onder meer om te streven naar nog meer efficiënte, kwaliteitsvolle en doelmatige patiëntenzorg, in nauwe samenwerking met andere zorgactoren en de eerste lijn.”

‘Curoz’, een sterk zorgnetwerk dichtbij de patiënt

Het netwerk Curoz biedt onder meer opportuniteiten naar schaalvoordelen en complementariteit. Elk ziekenhuis binnen het netwerk behoudt zijn eigenheid. Op die manier wordt gewerkt aan een complementair, innovatief en kwaliteitsvol ziekenhuisnetwerk waarbij betaalbare, toegankelijke en kwaliteitsvolle zorg voor iedereen centraal staat.