NeoParent geeft ouders van pasgeboren kindjes houvast in UZ Brussel

Om de communicatie te versterken tussen zorgverleners en ouders van te vroeg geboren baby's, kiest de dienst Neonatologie van het UZ Brussel voor de implementatie van de NeoParent-app. Via de app communiceren ouders met het zorgteam over hun kindje, krijgen ze informatie op maat en zien ze foto’s van hun baby. Dankzij die mix van feitelijke info en emotionele momenten blijven ze verbonden met hun kindje in de couveuse.

De NeoParent-app werd oorspronkelijk ontwikkeld door de Odisee Hogeschool.

“De ontwikkeling van de app gebeurde in nauwe samenwerking met ouders en zorgverleners” zegt Inge Tency van Odisee Hogeschool. Zowel de inhoud als de lay-out is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Een pilootstudie toonde de meerwaarde van de NeoParent-app aan bij ouders. Inge: “We gingen daarom op zoek naar een partner om de app te continueren en vonden die bij het Zorg-IT-bedrijf MothChi (‘Mother & Child’). Zij staan in voor de verdere ontwikkeling van de app alsook voor de implementatie ervan.”

Houvast in moeilijke periode

Een opname op de dienst Neonatologie brengt angst en onzekerheid met zich mee, zegt Etienne Maeriën van MothChi. “NeoParent biedt de ouders houvast in die periode. Via de app vinden ze antwoorden op hun vragen en kunnen ze zelf rechtstreeks communiceren met het zorgteam over hun kindje. Die nabijheid stelt gerust.”

Het ingebouwd medisch woordenboek legt uit wat het betekent als je kindje bijvoorbeeld een vorm van ademhalingsondersteuning krijgt of gevoed wordt via een maagsonde. Ook dat­ vermindert de onzekerheid.

Etienne Maeriën: “De verpleegkundigen en andere medewerkers nemen notities en foto’s, zodat je als ouder in real-time op de hoogte blijft. Om te weten hoe de nacht was hoef je niet meer te bellen, je vindt het in NeoParent-app.”

In de app vier je ook mee als je kindje een mijlpaal bereikt, zoals wanneer het van de intensieve afdeling verhuist naar de gewone neonatologie. Als je kindje naar huis mag, kun je het digitaal dagboekje downloaden. Een herinnering in tekst en beeld om te koesteren.

Gekoppeld aan elektronisch patiëntendossier

Registratie en gebruik van de app gebeuren beveiligd en volgens alle privacynormen. Daarvoor zorgt een koppeling met PrimUZ, het elektronisch patiëntendossier van het UZ Brussel.

Het neonatale team is enthousiast. Hoofdverpleegkundige Marianne Peelman: “Ouders willen alles weten over hun baby, en met de NeoParent-app houden we hen constant op de hoogte, bijna alsof ze erbij zijn. Bezoek kan beter ingepland worden en we kunnen de ouders vragen dat ze iets meenemen voor hun kindje. Als ze via de app laten weten dat ze hun kindje een badje willen geven, zorgen we dat dat kan. Kunnen ouders niet aanwezig zijn, dan blijven ze op een andere manier verbonden met hun kindje, visueel via webcam en nu ook via de NeoParent-app.”

Innovatie binnen neonatologie

De NeoParent-app viel al een paar keer in de prijzen. Coalition Next Belgium selecteerde de toepassing als ‘digital health solutions’-finalist in de categorie ‘zorg vanaf een afstand’. Op het Nederlandse symposium Zorg rond de Pasgeborene ontving ​ Odisee Hogeschool ​ met de NeoParent-app de ‘Truus van Lier’-prijs voor beste innovatie binnen de neonatologie.

Meer informatie, een interview of beeldmateriaal in hoge resolutie? Neem gerust contact op met:

MothChi : Etienne Maeriën, 0495 32 87 47, etienne@mothchi.eu

Odisee Hogeschool : Inge Tency, 0474 98 84 27, inge.tency@odisee.be